Psihoterapia cognitiv-comportamentală este una dintre acele direcții susținute științific pentru copiii și adolescenții cu tulburări de neurodezvoltare care poate veni in completarea unui program de terapie comportamentala aplicată (ABA), atunci când copilul are o serie de achiziții cognitive, dobândite anterior începerii intervenției cognitiv-comportamentale si care are o vârstă mai mare de 6 ani.
Rolul terapiei cognitiv-comportamentale pentru copiii cu tulburări de neurodezvoltare este acela de a-i ajuta să înțeleagă modul în care propriile gânduri, emoții și comprotamente sunt conectate și cum le pot modifica astfel încât să aibă parte de o dezvoltare cât mai independentă și echilibrată și să beneficieze de un proces eficient de integrare la nivelul comunității.
Atunci când terapia cognitiv-comportamentală vine în completarea unui program clasic de terapie comportamentală aplicată și este adaptată în mod adecvat nevoilor copilului sau adolescentului cu tulburare de neurodezvoltare, rezultatele benefice obținute fac referire la:
- identificarea legăturii directe dintre gânduri, emoții și comportament;
- îmbunătățirea repertoriului comportamental adaptativ;
- îmbunătățirea abilităților sociale;
- dezvoltarea simptomatologiei specifice tulburărilor comorbide – anxietate, depresie, tulburare obsesiv-compulsivă etc;
- dezvoltarea abilităților de a empatiza și de a înțelege emoțiile, dorințele și credințele celorlalți
- conștientizarea și înțelegerea propriilor emoții;
- îmbunătățirea abilității de auto-reglare emoțională;
- dezvoltarea abilității de rezolvare de probleme și identificarea de soluții;